Masaż,terapia manualna, techniki tkanek miękkich-czyli różne sposoby oddziaływania na ciało człowieka.

Ogromnie szybki rozwój nowoczesnych metod terapeutycznych oraz niezliczona liczba badań nad ich skutecznością pozwala osiągać fizjoterapeutom coraz lepsze wyniki pracy z pacjentami. Niestety niska świadomość społeczna, znikoma liczba informacji w mediach o fizjoterapii, oraz przestarzałe metody terapii finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia powodują ,że pacjenci jako podstawową i najbardziej rozpowszechnioną metodę leczenia uważają masaż. Sam masaż stanowi dobrą metodę terapii nad tkankami miękkimi. Pozwala pozbyć się wielu problemów dotyczących mięśni, powięzi czy więzadeł poprzez lepsze ukrwienie tkanki, a tym samym jej lepsze odżywienie. Masaż jednak nie jest złotym środkiem na wszystkie dolegliwości. Poza masażem warto zwrócić uwagę na co najmniej kilka metod terapeutycznych z powodzeniem stosowanych wśród terapii pacjentów ze schorzeniami ortopedycznymi.

tm

Jedną z popularnych i szybko rozwijających się metod terapeutycznych jest terapia manualna. Terapia manualna często jest błędnie utożsamiana z kręgarstwem, jednak w przeciwieństwie do terapii manualnej nie posiada ona w źródeł w wiedzy medycznej. Terapią manualną można leczyć zarówno stawy obwodowe jak i kręgosłup. Przed podjęciem terapii fizjoterapeuta przeprowadza wywiad, a następnie dokonuje badania jakości ruchów, zakresu ruchomości w stawach, biomechaniki oraz innych czynników np. bolesności. W czasie leczenia wykorzystywane są liczne techniki mobilizacyjne na staw poddany leczeniu w określonym stopniu zgodnie ze wskazaniami oraz techniki manipulacyjne. Terapia tkanek miękkich polega na usunięciu dysfunkcji i napięć układu mięśniowo-powięziowego. Zanim terapeuta podejmie terapie przeprowadza wywiad oraz badanie funkcjonalne ,a także ocenę układu mięśniowo-powięziowego. Każda z tych metod terapeutycznych powinna być poprzedzona badaniem, a następnie dobrana dla potrzeb pacjenta. Wymienione w artykule metody stanowią jedynie znikomy procent znanych oraz dostępnych metod terapeutycznych stosowanych przez fizjoterapeutów. Niestety Narodowy Fundusz Zdrowia lekceważy nowe badania, które pokazują wysoką skuteczność wspomnianych metod. Myślę, że jest to jeden z powodów dla których do fizjoterapeutę czeka się obecnie nawet rok. To mit ,że rehabilitacja musi być długotrwała oraz droga-przede wszystkim ma być skuteczna.

Fizjoterapeuta, bioenergoterapeuta, znachor, kręgarz-czyli do kogo się wybrać kiedy coś boli?

Nie jeden raz zdarzyło się, że „korzonki” złapały jednego z naszych bliskich, sąsiadów, przyjaciół. Pierwszym lekarstwem są zazwyczaj farmakologiczne środki przeciwbólowe, a także inne sposoby domowe. Gdy ból jednak nie ustępuje, szukamy pomocy u lekarzy, fizjoterapeutów,znachorów, kręgarzy, czy nawet bioenergoterapeutów. Fizjoterapeuci wykorzystują w swojej pracy środki lecznicze, które można podzielić na trzy grupy. Do pierwszej zaliczamy kinezyterapię, czyli wszelkiego rodzaju ćwiczenia, zarówno czynne, jak i bierne, wykonywane przez fizjoterapeutę. Warto w tej grupie wyróżnić tzw. specjalne metody fizjoterapii, takie jak PNF, Bobath, czy Terapię Manualną. Żeby zostać terapeutą jednej z wyżej wymienionych metod specjalistycznych, fizjoterapeuta musi ukończyć minimum studia licencjackie na uczelni wyższej.

Taking care of the youngUkończone przez fizjoterapeutę studia i kursy dają nam duże poczucie gwarancji, że wybieramy się do dobrego specjalisty. Kolejną grupą, którą wyróżnia się w fizjoterapii jest fizykoterapia. W skład fizykoterapii wchodzą różne rodzaje prądów, takie jak prądy:TENS, Diadynamik, Interferencja, Kotz, Elektrostymulacja, Galwanizacja, Jonoforeza; Ultradźwięki, Laser, Pole Magnetyczne, Krioterapia i Ciepłolecznictwo. Ostatnim działem fizjoterapii jest masaż. W grupie masażu wyróżnić można bardzo liczne rodzaje różnych masaży, m.in. masaż klasyczny, tensegracyjny, segmentarny, izometryczny, sportowy, drenaż limfatyczny i wiele innych. Warto jednak postawić sobie pytanie: „Czym kierować się przy poszukiwaniu dobrego fizjoterapeuty?”. Na pewno swoje poszukiwania warto zacząć od sprawdzenia, czy terapeuta, do którego się wybieramy posiada dyplom ukończenia uczelni wyższej. Sam dyplom jednak nie gwarantuje nam, że trafimy do dobrego specjalisty. Warto jeszcze zapytać o odbyte kursy i szkolenia nieobjęte programem nauczenia w szkole wyższej, a potwierdzone certyfikatem oraz zdanym egzaminem. W związku z tym, że fizjoterapia jest dynamiczną dziedziną, która ulega szybkim zmianom zachodzi konieczność ciągłego dokształcania się. Poza edukacją, warto również zapytać o doświadczenie. Polecam również sprawdzić opinie dotyczące danego fizjoterapeuty w portalach internetowych takich jak choćby znanylekarz.pl. Wskazówki te nie dają gwarancji, że zostaniemy wyleczeni po pierwszym zabiegu, jednak mamy szansę trafić w dobre ręce, które doprowadzą nasze ciało do homeostazy.

Wg. Międzynarodowej Organizacji Zdrowia ból to subiektywne,przykre wrażenie zmysłowe oraz emocjonalne połączone z rzeczywistym lub nie rzeczywistym uszkodzeniem tkanki.Receptorami, które odbierają ból z uszkodzonej tkanki są nocyceptory.Przenoszą one informacje do rdzenia kręgowego. Do oceny bólu wykorzystuje się najczęściej skalę VAS czyli wizualno-analogową skalę bólu.Metoda zwalczania bólu powinna zostać dobrana na podstawie diagnostyki. Przykładowo w przypadku stanu zapalnego wskazane jest skorzystanie z farmakologii tzn. leku przeciwzapalnego takiego jak ibuprofen,diclofenac. Jeśli stan zapalny wystąpił po urazie warto również skorzystać z tzw. zasadą RICE.Zgodnie z tą zasadą po stanie zapalnym w przypadku urazu należy:

• R-Rest czyli odpoczynek,
  • I-Ice czyli schłodzenie miejsca urazu
  • C-Compresion czyli ucisk miejsca w którym wystąpił uraz
  • E-Elevation czyli uniesienie miejsca(okolicy)która uległa urazowi

pain

Do walki z bólem można również wykorzystać całą gamę zabiegów fizykoterapeutycznych. Znakomite efekty bardo dobrze udokumentowane naukowo przynosi terapia prądami TENS. Poza prądami TENS ból można zwalaczać innymi zabiegami fizykoterapeutycznymi: ultradźwiękami,polem magnetycznym,krioterapią,ciepłolecznictwem,laseroterapią, a także zabiegami manualnymi. Z wszystkich tych zabiegów mogą Państwo skorzystać w naszym Centrum.Serdecznie zapraszamy.