Wpływ masażu na organizm człowieka.

Masaż to zabieg fizjoterapeutyczny polegający na sprężystym odkształcaniu tkanek miękkich. Zabieg ten bardzo często wykonywany jest w kierunku do serca co ma na celu napływ świeżej utlenionej krwi tętniczej. Celem masażu może być relaksacja, efekt leczniczy  bądź przygotowanie tkanek do wysiłku coraz częściej praktykowane przez sportowców.

Masaż oddziałuje na następujące tkanki organizmu:

* tkankę skórną
* mięśniową
* stawy i aparat więzadłowy
* układy krwionośny, chłonny
* nerwowy
* oddechowy, pokarmowy, wydalniczy, na przemianę materii

back_massage

Skóra stanowi zewnętrzną powłokę ciała i jest ściśle powiązana z układem nerwowym dlatego też odbiera ze środowiska bodźce takie jak ciepło, zimno, ból, dotyk. W czasie zabiegu masażu usuwane są obumarłe komórki naskórka. Zabieg ten przyczynia się również do poprawy oddychania skórnego. Wpływa ona również na obieg krwi i chłonki w naczyniach skórnych dzięki czemu z dostarcza tkankom i organom substancji odżywczych z drugiej strony usuwa produkty przemiany materii. Masaż wpływa również na szybsze wydalanie produktów przemiany materii z mięśni. Po około 5 minutowym masażu zdolność do pracy mięśnia wzrasta 3- 5 krotnie. Masaż poprzez wpływ na tkanki znajdujące się w obrębie stawów (tzw. aparat więzadłowo-torebkowy) może wpłynąć na poprawę zakresu ruchomości oraz zmniejszenie bólu w obrębie stawu. „Krew to życie”. Masaż poprzez pobudzenie układu krążenia oraz limfatycznego wpływa na lepsze zaopatrzenie tkanek w tlen i substancje odżywcze. Zmniejsza on również opór krwi w tętnicach przez co ułatwia pracę serca.

Najczęściej stosuje się tradycyjne techniki masowania, czyli rozcieranie, głaskanie, wyciskanie, przesuwanie, oklepywanie. W czasie masażu odprężamy się i relaksujemy. Odpręża się też nasze ciało, miejsca pełne napięcia i bólu zostają rozluźnione. Regularne stosowanie masażu polepsza samopoczucie, po masażu odczuwamy mniejsze napięcie w plecach i karku. Masaż klasyczny poprawia wygląd skóry, jest ona lepiej dotleniona i ukrwiona.