Chiropraktyka

Co to jest chiropraktyka?

Chiropraktyka kiedyś nazywana kręgarstwem, mająca swoje korzenie i podstawy w medycynie ludowej ewoluuje i od jakiegoś czasu stała się kierunkiem akademickim. Obecnie chiropraktyka daje ogromne możliwości badania oraz leczenia bardzo wielu jednostek chorobowych. Warto również wspomnieć, że chiropraktyka stała się inspiracją dla tworzenia bardziej doskonałych sposobów leczenia ludzkiego ciała jak np. dla osteopatii. Chiropraktyk obecnie nazywany terapeutą manualnym posiada bardzo rozległą wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, biomechaniki, dzięki czemu przeprowadzone przez niego zabiegi są bardzo skuteczne, a zarazem bezpieczne.

Terapia manualna

Część pacjentów po wyjściu z gabinetu nazywa owe techniki masażem – prawdopodobnie ze względu na to, że masaż jest najbardziej rozpowszechnioną metodą pracy z ciałem. Masaż jednak ma niewiele wspólnego z technikami, którymi pracują terapeuci manualni. Wyobraź sobie staw – dwie kości pokryte chrząstką stawową (podobną jaka występuje na kościach kurczaka) i bardzo wiele różnego rodzaju tkanek miękkich (mięśnie, więzadła, naczynia, nerwy oraz powięzi). W stawach, żeby możliwy był jakikolwiek ruch musi zaistnieć ruch toczenia jednej kości po drugiej oraz/lub ruch ślizgu. Bardzo często ze względu np. na patologiczne napięcie mięśniowe dochodzi do zaburzenia ślizgu stawowego, co doprowadza do ograniczenia zakresu ruchomości, a w konsekwencji do bólu. Terapeuta manualny może wtedy wykorzystać technikę mobilizacji ślizgowej, którą dopasowuje w zależności od stawu, w którym występuje problem. Technika ta bardzo szybka przywraca prawidłowy tor ślizgu jednej powierzchni stawowej po drugiej, przez co nie dochodzi do nadmiernego zużycia chrząstki stawowej i złej eksploatacji stawu. Poza techniką mobilizacji chiropraktyk posiada bardzo wiele innych technik, które szybko przywracają w organizmie homeostazę.

Jakie są wskazania do zabiegu chiropraktyki?

Pacjenci doświadczający różnych dolegliwości, jak np. ból pleców, szyi, ramion, rwa kulszowa, dyskopatia w odcinku lędźwiowym lub szyjnym, migreny, bóle głowy, zawroty głowy, drętwienie rąk lub nóg, bóle mięśniowo-stawowe, a także specyficzne dla ciąży bóle pleców, mogą znaleźć ulgę, decydując się na terapię chiropraktyczną. Jest to forma leczenia nie tylko skuteczna w bezpośrednim łagodzeniu bólu, ale przy regularnym stosowaniu może również wspierać w leczeniu bólu kręgosłupa u dzieci oraz korygować wady postawy, np. skoliozę. Co więcej, chiropraktyka jest ceniona za swoje profilaktyczne działanie w zapobieganiu urazom sportowym.

Chiropraktyka – przeciwwskazania

Wśród podstawowych przeciwwskazań dla niektórych form terapii znajdują się stany, które obejmują znaczne osłabienie struktury kości wynikające z urazów, złamań, zapaleń, chorób nowotworowych, metabolicznych czy infekcji, a także ucisk na korzenie nerwowe, jak w przypadku zespołu końskiego ogona czy ucisku korzeniowego z ubytkami neurologicznymi. Należy również uwzględnić choroby naczyniowe, takie jak tętniak aorty czy krwawienia wewnątrzstawowe, dużą bolesność podczas zabiegu, opór mięśniowy, brak współpracy ze strony pacjenta oraz brak pełnej diagnostyki przed rozpoczęciem terapii.

Istnieją również przeciwwskazania względne, które nie wykluczają całkowicie możliwości przeprowadzenia zabiegu, ale wymagają wcześniejszej konsultacji z lekarzem. Wśród nich znajdziemy przepuklinę jądra miażdżystego, zapalenie stawów, ogólne infekcje, zaawansowane stadium choroby zwyrodnieniowej stawów, zwapnienia stawowe, ciążę (zwłaszcza zagrożoną lub z podwyższonym ryzykiem) oraz negatywną reakcję na inne zabiegi manualne.

Czy chiropraktyka jest bezpieczna?

Zabiegi chiropraktyki cieszą się uznaniem wśród pacjentów przede wszystkim ze względu na jej bezpieczeństwo, które wynika z niskiej inwazyjności tej formy terapii manualnej. Istotne jest, aby terapia była prowadzona przez wykwalifikowanego terapeutę, ponieważ ryzyko wystąpienia jakichkolwiek powikłań jest minimalne, zbliżone niemal do zera. To podkreśla również znaczenie starannego wyboru specjalisty, przy czym decydującymi kryteriami powinny być jego wykształcenie i doświadczenie w dziedzinie chiropraktyki.

Jak wygląda wizyta u chiropraktyka i terapia chiropraktyczna?

Chiropraktyka to metoda leczenia, która łączy w sobie kompleksowe podejście składające się z diagnozowania, leczenia oraz profilaktyki. Na samym początku terapeuta dokładnie bada pacjenta, aby wykryć wszelkie patologie w układzie ruchowym. Proces ten nie ogranicza się tylko do obszaru, z którego pochodzi ból, ale obejmuje również inne rejony ciała, mogące przyczyniać się do występowania dolegliwości bólowych. Podczas początkowej oceny chiropraktyk analizuje kręgosłup w różnych pozycjach, bada odruchy, długość kończyn oraz napięcie mięśniowe, a czasami konieczne okazuje się również wykonanie zdjęcia RTG.

Po dokładnej diagnozie specjalista przystępuje do etapu leczenia. Zabiegi chiropraktyczne skupiają się na eliminacji bólu oraz przywróceniu pełnej sprawności pacjenta. Terapeuta, stosując różnego rodzaju techniki manualne, w sposób delikatny i bezbolesny usuwa blokady i napięcia, które są przyczyną bólu oraz ograniczeń ruchowych. Dzięki takiemu podejściu pacjent może doświadczyć znacznej ulgi i poprawy w funkcjonowaniu narządów ruchu.